SPEAKING and PROGRESS AT SPEAKING - MÓWIENIE i postępy w mówieniu po angielsku

 

MÓWIENIE i nowo poznane słówka – jak ich zacząć używać?


Jak w poprzednich wpisach, wiadomo już, że trzeba próbować mówić, żeby zacząć mówić po angielsku.

Chodząc na lekcje, robiąc zadania, albo regularnie oglądając filmy po angielsku, poszerzamy sobie bazę słownictwa.

Skoro ją poszerzamy i umiemy więcej słówek, pasuje też ich zacząć używać. Jak się do tego zabrać ?

Podsumuję poniżej, co trzeba robić, żeby zacząć mówić, potem ładniej mówić oraz jak zacząć używać nowych słówek.

Przede wszystkim, żeby mówić :


- TEKSTY - trzeba pisać swoje teksty, krótkie opowiadania, opis dnia  -bo pisanie jest ćwiczeniem na mówienie –wymaga tej same zdolności zebrania znanych nam słów w zdania i tak samo robimy przy mówieniu tylko pod presją czasu,co jest trudniejsze. Pisanie jest więc wstępem do nauki mówienia po angielsku.


CZYTANIE NA GŁOS - wypada coś od czasu do czasu przeczytać na głos, zwracając uwagę na wymowę- zła wymowa sprawia, że mamy zaniżone poczucie pewności siebie w mówieniu, co może z kolei doprowadzić do niechęci do mówienia albo nieodzywania się zupełnie :p


- FILMY - fajnie jest oglądać filmy po angielsku, z napisami po angielsku. Wspomniałam już otym i dodam tylko,że napisy ustawione po angielsku ( a nie np. po polsku) pomagają zrozumieć, to czego nie dosłyszymy. Chyba,że ktoś juz tak wszystko rozumie,że nie potrzebuje pomocy w angielskich napisach. Nie polecam tylko dodawania polskich napisów- skoro rozumiemy film to po co? A jeśli nie rozumiemy, to poprzez dodanie napisów będziemy się skupiać na czytaniu ich po polsku, i wątpię czy wtedy dużo wychwycimy ze słuchu, skoro nie jesteśmy zmuszeni do tego,bo przecież łatwiej przeczytać po polsku. Wejdź np. na www.cda.pl i wybierz film bez lektora, lub na youtube i wpisz 'whole movie' aby wyszukać angielskie filmy.


SŁUCHANIE – i powtarzanie za lektorem na CD albo ze ściągniętego nagrania. Niech to nie będzie za trudne nagranie, tak żebyście wiedzieli co powtarzacie .  


OPIS obrazka na głos do samego siebie (może być do kolegi), koniecznie na głos, bo tylko wtedy wiemy czy znamy wymowę i jak to wychodzi. Mówiąc sobie jedynie ‘w głowie’, jesteśmy skłonni sobie zbytnio folgować, np. wydaje nam się,że powiedzielibysmy ten opis obrazka bez problemu. Ale gdy nas ktoś zapyta : opisz w takim razie skoro umiesz, okazuje się, że część rzeczy z założenia ominęliśmy jako znane, a wcale ich nie umiemy powiedzieć jak przyjdzie co do czego.
Obrazki możesz znaleźć na www.pixabay.com , otworzyć jakąś książkę na dowolnej stronie lub wyszukując cokolwiek w google i klikając 'pictures' na górze.



-  INNE próby (wymagające chęci ćwiczenia –tylko dla odważnych) to: 1) rozmowa z koleżanką z klasy /kolegą ( wyobrażam sobie, że dziewczyny są bardziej otwarte na takie ćwiczenia, a chłopcy raczej stwierdzą, że to przesada :-) może to być rozmowa o weekendzie, o planach na weekend, o ulubionej lekcji, nauczycielach (jeśli mogę prosić o oszczędzenie negatywnych komentarzy w Waszych rozmówkach to byłoby miło :D ). 2) zarejestrowanie się na portalach do nauki, gdzie można się nagrać i oddać swoje nagranie do oceny Anglikowi  3) zabieranie głosu, kiedy tylko to jest możliwe, po angielsku (w szkole, na ulicy, online itp.)


Następnie, żeby dodać do swojego mówienia nowo poznane słownictwo:


1) PAMIĘTAJ jaki był KONTEKST, w którym się pojawiło nowe słówko. Jeśli znamy słówko, ale nie wiemy w jakiej sytuacji było użyte, niestety musimy wrócić do słownika, chyba że jest to słówko tylko o jednym znaczeniu ( ale często tak nie jest). Inaczej go nie zaczniemy używać, tym gorzej jeśli będziemy chcieli spróbować go użyć i będzie to w całkiem złym kontekście.

Np:
 admit /ed 'myt/ that ... - przyznać żę , przyznać rację 'He admitted to not telling he whole truth' - przyznał się do nie mówienia całej prawdy'
admit /ed'myt/ wpuścić, 'przyznać dostęp', przyjmować 'She was not admitted to the club because she was only 17' - nie została wpuszczona do klubu bo miała tylk o17 lat'



2) UŻYJ słowa w swoim tekście, albo zdaniu wymyślonym samemu przy wypisaniu słówka. Zdanie niech dotyczy Twojego zycia albo czegoś śmiesznego/ głupiego , w ten sposób zapamiętujemy dużo szybciej – tak działa nasza pamięć. Spraw żeby było takie ‘Twoje’- dobrze znane, a sytuacja, w której się go używa zawsze ta sama w Twojej wyobraźni.



3)  ZWRÓĆ uwagę na swoje nowo poznane słówko, jeśli je zobaczysz w tekście. Jak się coś zna, to się okazuje,że na każdym kroku się nagle z nim spotykamy, zwracamy na nie swoją uwagę jako na coś znanego , rozpoznajemy je, dlatego nam się wydaje, że teraz jest wszędzie:) Zobacz całe zdanie, czy to to samo użycie, którego się niedawno uczyłaś/łeś? Czy inny kontekst zdania i może inne znaczenie, choć trochę związane z tym, które już znasz?  Czy jest jakiś przyimek zależny po tym słówku? A może znasz słówko, które zawsze występuje w tej samej frazie, a wcześniej tego nie zauważyłeś/ zauważyłaś?  Jaka jest konstrukcja zdania ?  




Comments