NOUNS (2) - JAK ROZPOZNAĆ RZECZOWNIK W ZDANIU ? kolejne końcówki

 Poznaliście już końcówki rzeczownika, zazwyczaj oznaczające osobę wykonującą to , co wyraża czasownik, od którego stworzyliśmy ten rzeczownik (:p ). Po prostu czasownik + er/ or/ ant  = wykonawca, często zawód ( actor, driver, assistant)


Są też inne częste końcówki, dzięki którym można rozpoznać, że to słowo w zdaniu ,którego nie znamy jest RZECZOWNIKIEM. A po co mniej wiecej wiedzieć czy jest rzeczownikiem, czy czasownikiem, czy przymiotnikiem? 

Ano po to,żeby stwierdzić, czy trzeba iść po słownik ( ok, może bardziej wejść na google) ,czy można czytać tekst dalej i podarować sobie to jedno słówko.
Jeśli to będzie rzeczownik, to szukamy słówka, bo jest ono ważne. Później i tak się na niego pewnie natkniemy więc lepiej znaleźć, wypisać sobie i umieć.

Przymiotniki są 'mniej' ważne, bo ważne w zdaniu to fakty, np. że ktoś ukradł samochód, a nie to czy ten samochód był drogi ( jaki?) czy niebieski ( jaki ?) - to przymiotniki. Można nauczyć się ich jak już będziecie znać dużo czasowników i rzeczowników  (zobacz wczesniejsze posty)

Najczęstsze końcówki rzeczowników (do rozpoznania jak i tworzenia) to : 

- tion

- ment

- ing


  • czyli słowo 'environment' to rzeczownik - środowisko naturalne 
  • albo słowo 'motion' to rzeczownik - ruch 
  • końcówka -ing to końcówka do rzeczowników które pochodzą od czasownika, i wyraża czynność (np reading, writing -CO ROBIENIE? -  czytanie, pisanie ( od czytać i pisać - to czasowniki czyli 'co robić?')


Czyli znacie już 6 końcówek najczęściej występujących przy rzeczownikach.

Teraz spróbujmy tworzenia rzeczownika od czasownika ( nie zawsze to jest możliwe, np. nie ma czasownika od którego pochodzi rzeczownik 'environment' :p)


move - /muu v/ ruszać sie,poruszać ---- > movement / muv ment/ ruch
write / rait/ pisać ----- > writing /'raityn/ pisanie (czynność pisania)


inne :

inform ----> information (informacja)
adapt ----> adaptation ( przyzwyczajenie się, dostosowanie się )
listen ---- > listening / 'ly sy nyn/ słuchanie
learn ----- > learning
search ------> searching (przeszukiwanie)
go -----> going ( jeżdzenie, chodzenie)



Exercise. Utwórz rzeczowniki od podanych czasowników i podaj potem znaczenie tej rzeczy.

  1. improve/ ym' pruuv/ ulepszyć,polepszyć -----> 
  2. clarify / klari fai/ wyjaśnić ----- > carifica____
  3. inspire / yns 'paie/ inspirować, pobudzać ------>
  4. converse/ ken 'veers/ rozmawiać,konwersować ----> 
  5. imitate / ymyteit/ ------>
  6. treat /triit/ traktować ----->
Jeśli nie wiesz jak , pytaj w komentarzach! 


P.S.
Zagadka: czy 'contact'...

- to czasownik czy rzeczownik?

 

Comments