Jak rozpoznać CZASOWNIK w zdaniu ?
Czasowniki są ważne bo określają co robimy, określają czynność. Są najważniejszymi słowkami w angielskim zaraz koło rzeczowników. Każdy czasownik w formie tzw bezokolicznika powinien mieć 'to ' ( to be, to want, to swim, to drive ).Charakterystyczne końcówki czasowników w angielskim to :
- ise / Amerykańska pisownia - ize- ify
- ate
- czyli słówko 'to organise' / o: ge naiz/ jest czasownikiem ( końcówka - ise; w Ameryce napiszą go 'organize' ) - organizować
- albo np słówko ' to clarify' /kla ri fai/ jest czasownikiem ( końcówka - ify ) - wyjaśnić
- słówko 'to relate' / ri 'leit/ jest też czasownikiem ( końcówka - ate) - odnosić się do czegoś, być z czymś powiązanym
Jest parę innych ale narazie wystarczą te trzy najczęstsze.
Ucząc się słówek, można spróbować od razu uczyć się całych rodzin słówek ( rzeczownik, czasownik, przymiotnik) i tworzyć sobie z czasownika rzeczownik jak w poprzednim poście, albo z rzeczownika / przymiotnika - czasownik.
Niektórzy, osłuchani z językiem, od razu wpadną na to, jaki jest czasownik a jaki od tego słowa rzeczownik, inni będą musieli posprawdzać w słowniku. Ale na pewno warto !
Oczywiście nie wszystkie czasowniki mają zawsze jedną z tych trzech końcówek ( lie, assist, go, do, drive i wiele innych), to jest tylko podpowiedź jak sobie ułatwić naukę patrząc z czego 'skonstruowane ' jest słówko.
Więc tak. Czytamy tekst z matury z poprzedniego roku i wybieramy słówko, którego nie znamy.
Wypisujemy je :
np :
----> to clarify / kla ri fai / wyjaśnić (= to make something clear , to explain )
dopisujemy sobie jak będzie ' wyjaśnienie ' - szukamy lub zgadujemy o ile już gdzieś to słyszeliśmy, to pewnie będziemy wiedziec :
---> clarification / klari fi 'keiszyn/ wyjaśnienie, <<jest niepoliczalne>> (= an act of making something clear = explanation )*
teraz przymiotnik, wyjaśniony, jasny :
----> clear / kli je/ jasny ,przyjrzysty, zrozumiały, klarowny
* W nawiasach podałam wyjaśnienie słówka po angielsku, co jest polecanym ćwiczeniem dla maturzystów podchodzących do poziomu rozszerzonego.
Wyjaśnić - to make something clear , czyli zrobić coś jansnym, przyjrzystym ,zrozumiałym . Frazę 'make' + coś ( something ) +jakieś (clear) znamy z posta ' VERBS II ' gdzie na liście słówek była już fraza ' make something easier' - ułatwić ,sprawić że coś jest proste, 'zrobić prostym ' .
Exercise : Zmień rzeczowniki lub łatwe,znane przymiotniki na CZASOWNIKI :
- communication (komunikacja) --- > komunikować się:
- priority (priorytet) ------> spriorytetyzować, uporządkować od najważniejszego:
- speciality , USA : specialty( specjalność ) ------> specjalizować się:
- minimum ( minimalny ) --------> minimalizować :
- supervisor (kierownik ) ---- > nadzorować, pilnować :
- critical ( krytyczny ) ----- > krytykować :
- advertisement (ogłoszenie) ---------> ogłaszać,rozreklamować :
- relationship (związek,relacja)-------> odnosić się do ,być związanym z :
- estimation (oszacowanie ) -----> oszacować :
Any doubts - write a comment !
Comments
Post a Comment